Monday, May 6, 2013

Kemana rasa isti3la dan izzah boleh membawa anda? : SQ lagi



Sedang menghayati Maalim Fi toriq, Sayyid Qutb.
Menyeru diri untuk teguh fokus pada agenda dan tidak menjadi lalang. Terlalu banyak untuk dipersiapkan sebelum pulang ke tanah air bertempur di medan sebenar.

Terimalah sekali lagi, kalam-kalam Sayyid Qutb tentang isti3la:

Inilah logik dunia, logik orang-orang yang tertutup mata hatinya dari hubungan dengan kemuliaan hakiki di setiap generasi dan di setiap tempat. Sesungguhnya menjadi tanda bahawa Allah bersifat Maha Bijaksana dengan mentakdirkan bahawa menegakkan akidah itu biasanya boleh berhasil dalam suasana yang sederhana, tanpa perhiasan dan kulit luar yang berkilauan dan tidak memakai daya penarik yang palsu, tidak mendapat perlindungan dari pihak berkuasa, tidak boleh menawarkan sebarang keselesaan kepada sesiapa pun dan tidak mampu menawarkan sebarang jaminan apa pun. 

Yang ada padanya hanyalah kesungguhan dan ketabahan hati, kesanggupan menanggung susah dan derita, dan perasaan rela dan cinta mati syahid. Akidah ini boleh dianuti oleh siapa sahaja yang rela menganutnya dengan penuh keyakinan bahawa dia menganut akidah ini kerana Allah semata-mata bukan kerana manusia, bukan kerana sesuatu kepentingan yang dikejarnya.

Manakala orang-orang yang gilakan kedudukan dan pangkat, orang yang cinta harta wang dan kemewahan dunia, boleh menolak dan meninggalkannya. Demikian juga orang yang lebih memihak kepada nilaian manusia daripada nilaian Allah.

Sesungguhnya orang beriman tidak akan mencedok nilai dan pegangan hidupnya daripada sesama umat manusia kerana dia mencedoknya daripada Allah sahaja; Tuhan yang menjadi penjamin dan pelindungnya. Dia tidak rela mencedok sesuatu daripada sesama manusia kerana yang demikian bererti menjerumuskan dirinya ke lembah kehinaan dan menjadikan dia pengikut hawa nafsu.

No comments :