Friday, May 10, 2013

Langkah ke Gaza 3#

Pasti. Saya  teramat merindui Gaza. Mengingati Gaza saya kembali fokus. Ya, PRU 13 yang berlangsung dengan pelbagai rencah bahan namun tetap tak cukup rasa baru-baru ini, sedikit sebanyak menganggu konsentrasi saya.

Kita ada agenda. Jangan jadi seperti lalang. Maka, deretan peperiksaan Markaz As Tsaqafi yang bakal saya duduki bulan ini dan juga peperiksaan OSCE surgery memanggil saya untuk kembali menekuni tugas saya. Dan Gaza tak pernah kalah memberi inspirasi daya fokus luar biasa dalam memperjuangkan agenda.
gambar sempurna ada di FB


17 April kami melangkah masuk ke Rafah bahagian Gaza. Saat bas melepasi tembok besar dan papan tanda Selamat Datang ke Gaza, air mata sebak tidak mampu saya tahan. Ya Allah, benar Kau telah izinkan. Entahlah saya yang emosi atau apa, inferior kawan. Saya pun tidak tahu kenapa saat itu. Tapi kini saya tahu.


saya kehujanan melihat tembok-tembok ini





Kami disambut dan dirai. Untuk pertama kalinya kami menghadiahkan lagu Islami Ya Quds buat penduduk Gaza di balai tetamu Imegresen Gaza di Rafah. Bersemangat kami mengangkat jari telunjuk ke langit saat menyanyikan korusnya.


Laki ya qudsu salama wa salaman  ya biladiin rama baghyu sihamanattaqiha bifuadi

Untukumu, wahai Quds kesejahteraan wahai negerikuJika penjahat menembakmu dengan peluruAku pertahankanmu dengan hatiku (dengan dadaku)

sebelum dihidangkan kopi
Kami dihidangkan setiap seorang secawan kecil kopi pekat tanpa gula. Berherba.
Perkenalkan diri,

"Ukhtukum fillah Amirah Abdul Jalil
Sanah Sadisah  Kuliyati Tibb Jamiatul Kaherah"

Seorang demi seorang. Ini kisah pendek takrim dhuyuf di pejabat Imegresen Gaza. Macam orang besar pula yang hadir. Sungguh terlalu berlebih kami disambut. Terharu.

Kami meneruskan perjalanan ke bandar Gaza.

Pemandangan pelajar pulang dari sekolah dalam perjalanan

ps: Maaf pendek saja. Harus berangkat. Bersambung lagilah di lain hari.

No comments :