Friday, May 17, 2013

Langkah ke Gaza 4#

We are not beggars.

Saya terlentok di dalam bas.

"Bangun! Bangun! Jangan terlepas detik-detik di Gaza."



Saya buka mata. Laut Mediterrenean biru menyambut kami. Segar. Jiwa segar. Tak henti senyum. Kami sampai di Hotel Commodore. Lapar dan letih. Dapat sahaja kunci bilik, saya dan ukhti Sakinah Kamil terus naik ke atas. Bilik sederhana besar menghadap laut. Dua katil single. Lighting tak kalah hotel 5 bintang. Lengkaplah senang cerita.

Satu pemandangan yang saya tak pernah nikmati sepanjang di Mesir. Yalah, ada rumah sendiri. Jika ke muhafazah pun menyinggah di rumah kawan-kawan. Jika mukhayam atau rehlah pun, tidak begitulah rupanya.

"Ya Allah, tak tau nak cakap apa." ukhti Sakinah berkali-kali melahirkan kekagumannya. Ya, saya pernah dengar daripada sahabat-sahabat yang pernah ke sini sebelum ini tetapi tak hilang rasa kagum.

"Ini tengah perang ke?"


Inilah kesempatan dalam kesempitan. Sedikit pun tidak berputus asa dan merendah diri. Kami bayar dan kami dapat. Sungguh mereka bukan pengemis. Kami bukan bayar sebagai 'alah simpati'.

"We are not beggars," betullah kata-kata Dr Mahmoud Zahar bekas Menteri Luar.

Sheikh Ahmad Yasin: ayah min ayatillah, berjuang dari kerusi roda






Selesai mengisi perut dengan shistowuk, nasi dan ayam bakar. Kami berangkat ke rumah Sheikh Ahmad Yasin.


Inferior! Gerun!

Itulah saya. Tertunduk-tunduk sendiri saat melangkah masuk. Tak sanggup pandang kerusi roda usang itu. Walaupun tuannya telah tiada. Malu. Entah kenapa begitu sekali bergolaknya rasa hati. Rasa tidak layak. Melampau? Saya tiada daya untuk nafikan rasa hati. Air mata saya mengalir dengan mudahnya.

Kami disambut anak bongsu, menantu dan cucu-cucu beliau. Rumah yang simple itu menjadi saksi berhimpunnya kisah suka-duka penduduk Gaza. Sheikh Ahmad Yasin dikenali sebagai sosok yang sangat suka membantu orang. Saya bayangkan rumah beliau ini umpama balai aduan. Penduduk Gaza mengadu pelbagai isu dan meminta pandangan daripada orang tua ini. Orang tua yang duduk di kerusi roda ini. Pintu dibuka untuk semua. Bukan sekadar ahli harakah (HAMAS) sahaja yang datang, semua. Manfaat beliau tabur buat semua. Sehingga ada kisah, seorang lelaki yang sering mendapat bantuan beliau tidak tahu bahawa dia sedang dibantu seseorang yang duduk di kerusi roda.


Kami tanya kepada menantu beliau, adakah beliau cerewet memilih menantu?
Ya!
"Aku bernikah dengan Abdul Ghani Ahmad Yasin ketika beliau di penjara. Untuk mendapatkan persetujuan pernikahan ini, aku terlebih dahulu dibawa masuk ke penjara dengan sukar sekali untuk bertemu beliau. Setelah bertemu, akhirnya beliau bersetuju," ujar Ummu Husam menantu Sheikh Ahmad Yasin. Beliau mahukan generasi keturunannya menyambung legasi perjuangan ini.

Beliau akan khatam quran setiap empat hari. Terduduk. Aduh, seperti Bonda Yoyoh yang terlebih dahulu menampar saya dengan 2 juzuk setiap hari! Kali ini 30 juzuk 4 hari? Itukan beliau yang sibuk mengurus harakah dan bertemu orang ramai? Itukan beliau yang dijemput bertemu Allah dengan cara yang paling mulia.

Beliau sering menurun pesan pada anak-anaknya agar cucu-cucunya diasuh dengan Al Quran.

"Saya ingin jadi jil nasr. (generasi yang memenangkan agama)," yakin sekali tutur Mahmud, 12 tahun, telah menghafaz Al quran, antara cucu beliau yang sempat merasa sentuhannya.



Kami sempat melihat tempat tepat tubuh kecil beliau dibedil dari atas. Begitu gentar sekali Israel akan 'kepala teroris' ini?!



Kami dihidang dengan air gas dan mafla sempena Hari Sambutan Kesyahidan Sheikh Ahmad Yasin.


p/s: Air gas! Saya terkenang akan ziarah bersejarah di Masjid Ar-Rahmah, Ismailiyah. Masjid pertama yang dibiaya daripada poket-poket ahli Ikhwan Muslimin Ismailiyah. Dan di situ, saya terkenangkan mereka yang bersama-sama menempuh jalan ini dan sedang memulakan langkah baru sana. Fi hifzillah ya akhawati yang dirindui.

No comments :