Tuesday, September 8, 2009

Pulang ke laman rindu


“Hakita, jom pi sekolah!”


Hari ini aku kembali lagi ke tanah itu. Segalanya berubah. Physically, mentally and spiritualy. Aku dan Atikah berpakat untuk ziarah Irshad sebelum dia berangkat ke Plymouth, UK raya ke-6 nanti. Kami berjanji dengan Nina Rasad untuk bertemu di Irshad. Tiba-tiba teringat pula pada Nabil Z yang baru seminggu tiba daripada Jordan. Teringin nak jumpa budak JUST. Call her and she said ok!
Irshad dan berubah…cluster?! New building, new teachers, staffs and students. Environment? Not sure… We all change! Dah tua rupanya. Adik-adik yang kami sambut ketika orientasi akan ambil SPM tahun depan. Ada yang dah jadi pengawas, ada yang makin peramah. Macam-macam. Pemilik kolek ini, speechless pula. Aku pun sama. Dah besarlah awak. Moga cita-cita tercapai, dan awak sentiasa berani tegakkan Islam. Garang dan tegaslah bak Umar Al-Khatab.
Reaksi. Ustazah Zuraini teruja bila disebut Tanta, Alex, Sayeda Zainab kerana beliau pernah menuntut di Iskandariyah.

Pulang daripada seberang laut. Pelbagai reaksi.

“Amboi seronoklah depa. Pi berjalan tempat orang.”

“Hampa dah pandai cakap Arab ka?”

“Hampa ni toksah lah dok bergaul dengan budak kita ja. Balik Mesir belum tentu boleh cakap Arab.”

“Dah pi Fayoum, Sinai?”

“Esok-esok hampa dah buka klinik mai la panggil cikgu-cikgu Irshad. Bagi diskaun baik punya!”


Persoalan dan pertanyaan-pertanyaan ini, memulangkan aku pada realiti. Aku terfikir selama hampir dua tahun (walau tak cukup sebab 4 aku di Malaysia), apa yang aku dah dapat? Dah tunaikan amanah? Betul aku layak menerima biasiswa itu? Harapan mereka sebagai guru dan juga warga Malaysia. Kita tak perlukan doktor yang cuai! Kita tak perlukan graduan daripada mesir yang pelat, gagap berbahasa Arab! Kita tak perlukan mujahid-mujahidah yang lembik tak kenal berjuang!

Aku tak pergi ke Irshad untuk menunjuk-nunjuk atau sekadar bersapa mesra dengan guru-guru dan adik-adik. Ada yang lebih penting. Penting untuk aku kembali ingat bumi yang aku pijak di situ islam wajib aku junjung. Tempat tinggal dan berkerja, mereka-mereka yang berjasa. Wajah-wajah Irshad mengingatkan aku agar lebih gigih berusaha. Berpijak di bumi yang nyata. Hidup bukan mimpi indah atau sekadar angan-angan siswa yang leka dengan dunia kampus.


Ada tuntutan! Tuntutan untuk membersihkan diri dan masyarakat daripada krisis jahiliyah, islamophobia, sekularisme. Tak guna jika hanya sekadar bicara...

11 comments :

SF said...

=)

inspirasi ada di situ!!~

Anonymous said...

mira, rindu sama kamu!!

laila_annafisah

Puteri said...

widad, bila nak balik ni??

SF said...

salam my dear..

ana balik 17hb...

ada jemputan raya? bila?

Puteri said...

2 syawal.. tgok kt gambar atas chatbox

Belle said...

cissss!
aku x kata pown yes!
hahaha
nak wat camna, awek ku bernama atikah NAAR ajak, mesti ah pi
muahahaha.


p/s: ustaz azli ngan ustaz muslim sangat happy cakap arab ngan aku. nie mesti hangpa dua x sembang arab ngan depa nih. huhu.

Puteri said...

nabil, aku mengambil kesimpulan ja..heheh, mana aku tau hg cakap apa ngn NAAR! pendek kata hg mai jgk akhirnya, pnjg kata hg memang nak jumpa aku..heheh

Puteri said...

nabil,bkn xnak sembang..kitorg pemalu, especially aku..heheh, kalau cakap france pandai ler aku! flight hg pukul brp?

Syaza Suraini said...

salam!

aaaaaa? datang ke?? xprsan pong! (tension tunggu lame ngat nk dpt adiah kot. xpk pe da) ahhaha :D

kak mira, tau xx....
whenever kumpul ngan kengkawan, pk 'bi'ah' baru kat irshad... ktorang mesti ckp..

"rindu lah batch akak solehah2 belaka..batch 06...."

"nape bi'ah islam tu terbantut thn 2006? mne dia lari??"

"mse orientation dlu, adore sgt akak2 fasi. siap simpan azam lg, nk bentuk diri jadik muslimah mukminah kat sekola ni....."

"tu laa... thn depan, giliran batch kita nk lead..."

ad sorang kawan baru dr skola lain, yg kne culture shock dtg irshad... tgk keluaran irshad 2006 ke bawah...

dia ckp..
"bezanya...apa yg depa tunjuk...dgn apa yg ana tengok sekarang ni.."

T.T

doakan bi'ah islamiah yg terbantut kjap tu, dpt hidup balik... amiin.

shoutul shabab;] said...

erk;)
ingat lagi tak kami?
;))

Puteri said...

syaza T__T baru baca hr ni. korang pun dah keluar sek. Daripada apa yg akk dgr, berjaya adik2 akak ni hidupkan biah baru. kan? ada penerus geenrasi x?