Monday, May 26, 2014

Istikharah: The Road Not Taken

... sambungan daripada post sebelum ini, 


My sincere opinion,

 Dalam Quran kata,

 Jelas prinsip

Pertama sekali, bagi saya kena jelas prinsip untuk semua keputusan dalam hidup. Biasa orang cakap nak kahwin kena istikharah? Kan? Sebenarnya kemungkinan besar keputusan yang paling besar kita pernah buat dalam hidup bukannya 'nak kahwin siapa'. Kita terpaksa membuat keputusan pada setiap saat dan ketika dalam kehidupan. Hanya saiznya sahaja yang berbeza.

Prinsip saya yang pertama adalah,

"Adakah Allah redha atas pilihan aku?"

Macam kelakarlah kan kalau nak beli baju, nak pergi jalan, nak tengok tv, nak makan pun kena fikir macam tu. No, it's not. Jika dalam surah al-kahfi kat atas tu, Allah kata kitab amalan tak tinggal sedikit pun. Kecil atau besar semua tercatat. Mengapa kita nak take forgranted dengan pilihan-pilihan hidup kita.

Jika baju yang awak nak beli itu, boleh mendatangkan redha Allah, why not? Begitulah perkara-perkara lain. Nak dengar lagu apa, nak tengok apa, nak guna/buang masa ke mana...

Kedua,

kenal diri dan letak matlamat yang lebih besar.

Jika anda seorang Perdana Menteri view anda tentang isu ekonomi berbeza dengan Perdan Menteri Keluarga (BAPA/SUAMI). Jika anda seorang pelajar AIKOL ( law student), view anda tentang undang-undang berbeza dengan pelajar KASR AL-AINY (medic student).


Dalam satu sesi daurah, seorang muhadhir berkata, "Tak boleh tengok TV."

Balas sahabat saya, "Kenapa tak boleh? Harus. Bukannya tengok cerita haram."

Balas muhadhir, "Boleh, kalau anti bukan daieyah kerana daieyah sebenar tak mungkin sempat."


Begitulah sedikit-sedikit saya membina prinsip diri. Jika kita berjiwa kecil, kita hanya mampu membuat keputusan-keputusan kecil. Sedang orang berjiwa besar, hanya melayani isu-isu besar.

Hidup ini sangat singkat. Sentiasa ada drama 'antara dua' dan 'the road not taken'. Masa saya tahun dua saya bincang dengan naqibah saya untuk travel ke luar Mesir atau sebetulnya Turki. Beliau bersetuju dengan plan itu. Namun, dalam masa yang sama, saya diberi tugas untuk memberi pengisian umum kali pertama. Akhirnya saya decide untuk postpone travel kerana saya fikir peluang untuk belajar begini tak akan datang lagi dan ia akan membentuk prisip saya dalam membuat keputusan. Begitu juga dengan setiap kali cuti, saya akan penuhkan dengan kelas quran dan program sebab atas dasar, 'usia emas untuk belajar' tambahan pula saya berada di Mesir.

Manusia membuat keputusan berdasarkan prioritinya. Ha ana dza.

Akhirnya Allah hantar juga saya ke Turki ^^. Don't rush, just focus! insyaAllah, things gonna fall into places just in the right time. 






4 comments :

Umairah. said...

alhamdulillah :))

Puteri said...

umy :)) alhamdulillah

ha|ana|zak25 said...

Alhamdulillah ya Allah.

Jazakillah ya Ukht.

ninicardio said...

I like thd content,and i love the picture as i miss turkiy and evrytg abut it!