Thursday, May 22, 2014

Metro: Hujung ke hujung

Ini post orang puasa: murah dan best. Scone + Choc boiled milk


"Pernah naik metro hujung ke hujung? Dari Helwan ke El-Marg?" tanya Raie.

Jawab Noki, "Nak buat apa? Buang masa!"

Jeda.

Balas Raie, "Agak setuju tapi saya teringin nak buat macam tu."

"Awak memang sentimental," balas Noki. "... dan pelik," tambahnya lagi.

Raie geleng kepala.

 " Experience! LE 1 je pun. Saya suka tengok tempat baru. Butang hijau saya. Sama macam window shopping," ujarnya bela diri.

Noki mengerutkan kening dan mencebik.

"Eh, saya tak kata awak," Raie sengih-sengih sambil kedua-dua belah tangan diangkat gaya you-are-under-arrest.

"Terasalah!" luah Noki dengan nada separa jerit tetapi pitch tetap tinggi.

"Ok. Kalau macam tu kenapa awak tak buat?" soal Noki kembali.

Raie sengih lagi.

"Masa saya bukan milik saya. Tak sempat. Banyak hak orang tak tertunai."

Noki mengacu jari telunjuk ke arah Raie, "Saja je kan? Reverse psychology  ke ni? Saya dah jarang dah window shopping."


Raie tersengin nakal. "Perasanlah tapi kalau terasa pun ok juga."

Soal Noki lagi, "Prinsip awak, langsung tak boleh ke memenuhi keinginan diri?"

"Nak pergi mana tu?"

Raie bangkit membetulkan baju kurung berwarna peach. Di tangannya senaskhah 'Sekular: Koma atau Mati?'. 

"Jalan kat Nil. Free  dengan rasa yang serupa."

******

Sebahagian kisah di atas adalah benar. Rindu Mesir dah membuak-buak. :)


Memang tak boleh ke window shopping, travelling, lepak-lepak baca buku dekat Costa? 



No comments :