Sunday, June 2, 2013

Maadi



Dah masuk 6 tahun saya tinggal di Mesir. Hari kali pertama saya berjalan ke Maadi. Sebelum ini paling hebat sampai ke stesen metro Maadi untuk ke rumah seorang auntie atau ke Wadi Degla.

Saya ke Maadi dalam misi pencarian beberapa buah buku sebagai bahan rujukan kerja. Saya naik metro jam 2.30pm. Matahari garang. Suhu 42 darjah Celcius. Mungkin paling tinggi untuk tahun ini. Naik saja metro ramai pula yang menjaja dalam metro. Bisik hati saya, 
" rezeki lepas jumaat".

Macam ayat dalam surah jumuah, selepas solat bertebarlah mencari rezeki.

Seorang adik perempuan dalam usia 10 tahun mungkin, ke hulu ke hilir berniaga aksesori rambut wanita. Muda bukan? Mata saya mengekorinya hujung ke hujung. Mudanya. Berkali-kali saya sebut dalam hati. Tiba-tiba, seorang budak lelaki yang 3/4 daripada tinggi budak perempuan tersebut, muncul menjaja. Cincin kanak-kanak yang comel. Saya tergamam. Lagi muda!

.....

Sampai sahaja di Maadi saya explore sendiri jalan ke kedai buku. Mudah saja. Jalan lurus. Ada 3 kedai buku yang sangat memuaskan hati. Aliff Bookstore, Bookspot, Diwan. Akhirnya saya jumpa apa yang saya cari di Diwan. Alhamdulillah. Sebelum ini saya telah ke City Star (Virgin dan Dar Shorouq) akhirnya pulang dengan segelas jus buah. Setelah 5 buah kedai buku, saya jumpa apa yang saya cari. 

Sebelum ini saya pernah baca dalam sebuah novel tentang Maadi. Katanya Maadi adalah sebuah bandar perumah terancang. Betullah agaknya. Cantik dan tenang tempatnya. Eksklusif juga. Masakan perumahan biasa ada Cilantro, Auntie Annes, Bakery, Crumbs, Nola, Costa Coffee, Body Shop dan lain-lain. Buku-buku yang dijual juga banyak yang berbahasa Inggeris. 

Masuk hari ketiga saya telan panadol kerana kepala berdenyut. Hajat di hati ingin tahan tapi saya fikir sapa nak angkat aku balik jauh-jauh. Mujur suhu badan turun ketika saya melepak di Diwan Bookstore.

Segar kembali antara impian saya ketika bersekolah:
1. Menjadi peguam
2. Dalam masa yang sama menjadi penagacara (agaknya terpengaruh dengan Fara Deeba)
3. Dalam masa yang sama memiliki sebuah kedai buku, yang ada kafe (kononya kawan saya yang jadi owner kafe itu)

Aliff Bookstore sangat menarik! Jika tak mengenang saya tidak memiliki diri saya, telah saya lepak-selepaknya di Costa Coffee barangkali dengan buku, buku, buku dan secawan moka. Mungkin moka ais di musim-musim panas begini. Alangkah!

Namun, ada janji yang lebih membahagia. Yang berbaloi untuk kita korbankan keinginan kerananya. Hidup bukan hanya buku wahai Amirah. Bacalah wajah anak bangsa.

......

Saya pulang hampir Maghrib. Saya nampak dia dari jauh. Saya tahu dia nampak saya. Saya jalan terus tak menoleh. Saya tahu dia ikut saya, 

"Aku jalan elok-elok sebelah kau. Aku jalan beradab ni."

Saya keluarkan ole-ole. Setelah lebih 6 cubaannya gagal sebelum ini, kali ini dia berjaya. Dulunya saya suka melayan. Lama-lama saya jadi geram apabila dia pegang-pegang tangan saya. Kali ini saya katakan padanya, 

"Aku tak takut dengan kau. Cuma aku tak suka orang pegang aku."

"Apa? Kau tak takut aku?"
Dia tersenyum puas mendapat apa yang dimahukan.

Tetapi esoknya, dia pegang-pegang saya lagi dan untuk kesekian kalinya, saya berjalan terus.
Dan setiap hari dia menanti saya, dan saya akan tercari-cari dia jika tiada.

:)

4 comments :

FaJim said...

hai akak! rindu nak jalan-jalan kat Mesir dengan akak sebagai pemandu :D

Puteri said...

taal! come again next year. last chance. akak bawa makan nasi kapsah dekat Mohandisen, jalan2 dekat Maadi =))

hajrun said...

=) suka. sentiasa!

Puteri said...

sekali lagi kak hajar. jom!