Monday, June 24, 2013

Hidupkan harapan



Pernah ketika tahun satu saya naik sebuah teksi. Dengan bahasa arab pasar yang mukassar (hancur), saya menyembang dengan pakcik teksi itu. Tentang Islam, Makkah. Daripada Sayeda Zainab ke Fustat, akhirnya kami dihantar pulang secara percuma.

Makan percuma sudah tak terkira.

Terlalu banyak hingga tak tahu ingin dikongsi apa.

Semalam di wad orthopedic saya berkenalan dengan Usamah. Budak kecil yang patah kakinya. Casting tegak kakinya. Comel sungguh dia. Daripada semalamnya lagi saya asyik melihat Usamah bermain kad dengan kakaknya di atas katil.

Peristiwa-peristiwa manis ini sering membuatkan saya senyum dan terasa hidup ini penuh harapan.

Perasaan ini satu aset penting untuk kita lakar pelangi-pelangi hidup kita. Percayalah! Disebalik susah-payah hidup di Cairo, Allah selalu menghantar siri-siri momen yang membuatkan hati panas terasa sejuk, peluh menitik lantas kering, ada senyum dibalik air mata. Saya rasa itu yang membuat saya bertahan dan selalu sayangkan tanah ini walau apa yang terjadi. Saya pernah sesat, saya pernah tidur dalam bas hingga terlajak, saya pernah nakal gamble ke kampung Arab, saya pernah ditipu dan lain-lain. Tetapi menara masjid-masjid Kaherah tak pernah gagal membawa saya mendongak ke langit untuk melihat hujungnya dan saya akan rasa lapangnya dunia ciptaan Allah. Kita yang selalu menyempitkannya.

Hidup penuh harapan!

Tanpa harapan, dakwah akan mati. Allah menjanjikan syurga buat para muhsinin. Allah janjikan pertemuan indah denganNya yang membuatkan wajah berseri-seri. Allah janji untuk mengabulkan doa. Allah janji kemenangan itu dekat.

Allah tabur harapan buat para duat untuk terus berjalan meredah badai. Harapan yang selalu memotivasikan diri.

Berilah harapan pada orang sekeliling. Saya sangat percaya, apabila saya memberikan seorang tua duduk di tempat saya dalam metro, saya sedang menghidupkan harapan. Harapan bahawa dunia yang rosak boleh menjadi lebih baik. Masih wujud orang berhati manusia di muka bumi. Begitu juga saat saya diberi pelukan hangat makcik (entah siapa) di masjid saat saya rasa duka. Saya terasa hidup kembali harapan saya bahawa lelah para duat untuk melihat ummah bersatu tidak sia-sia. Pasti, pasti.

Pandanglah mad'u, mutrabbi dengan penuh harapan. Seorang ibu sejati tak akan berhenti berharap akan anaknya sekalipun seorang penagih dadah. Beri harapan pada diri untuk terus gigih mentarbiyah umat dan beri harapan pada mereka akan luasnya rahmat Tuhan.

Betapa sempit pun jalan, jangan pernah berhenti berharap. Nabi Musa sangat yakin pada Tuhannya, dan tak putus harap sehingga terbelah laut merah dan mereka melintasinya.

Terima kasih kepada semua yang sering beri saya harapan akan ampun dan kasih Allah, akan berlangsungnya dakwah ini hingga akhir saat.

Hidupkan harapan dalam jiwa dan orang sekeliling.


No comments :