Saturday, June 22, 2013

Tajdid cinta



Bismillah

Alhamdulillah Allah izin menghirup udara Mesir buat tahun keenam. Ini antara nikmat yang terbesar. Bukan kerana ianya Mesir yang ada mahsyi (nasi rempah yang dibalut daun anggur), atau mahalabiah (dadih susu yang no elsewhere) atau Nil yang mengelilingi Cairo University School of Medicine. Bukan.

Bukan kerana saya bakal graduate daripada universiti yang telah berusia lebih 100 tahun, yang ancient betul bangunan hospitalnya, yang wadnya tiada aircond, yang lantainya marmar dan dindingnya tembok batu yang besar. Bukan kerana ia adalah tertiary medical service, yang doktornya boleh bersyarah panjang tentang agama, selalu mengajar nilai-nilai postif, yang tidak marah jika buat salah, yang di sana lahirnya Dr Raghib Sarjani (penulis buku sejarah kegemaran saya). It's a part of it, but not main bulk of it.

Saya bersyukur kerana Mesir menyaksikan jatuh bangun hidup saya. Ajar saya bagaimana untuk sujud lebih lama, senyum jika dihampakan dan optimis pada yang mengguris rasa. Nikmat tarbiyah. Mungkin cliche didengar orang tapi, itulah hakikat. Saya ingin merakamnya agar dikedepan hari yang saya tak tahu apa takdir Tuhan, jika saya diuji dengan lupa dan hilang rasa, sekurang-kurangnya khazanah tulisan ini boleh mengingatkan saya.

Saya bermula dengan rasa inferior yang tinggi pada mereka ini. Saya banyak belajar lewat perbuatan selain daripada pesanan-pesanan yang ringan dituturkan. Saya ingat, tahun pertama di sini, kali pertama saya menyambut Mawlid Ar-rasul dengan linangan air mata dan penuh sedar. Saya melazimi majlis penceritaan sirah setiap minggu. Hampir setiap minggu saya menangis dalam majlis itu merindui Ar-rasul. Saya menapak. Saya bertatih. Saya cuba. Saya jatuh. Saya terguris.

Buku-buku catatan lama mengingatkan yang saya seorang yang hamasah (bersemangat). Mungkin kurang emosional ketika itu atau tak begitu ambil peduli cakap-cakap orang. Saya lalu berjalan atas yakin. Saya pegang yang:

semakin tinggi iman semakin kuat amal
kemampuan untuk mencintai orang lain berkadar langsung dengan kemampuan mencintai penciptanya
hati yang suci kunci kemampuan berusaha

Betul, terkadang di pertangahan jalan saya rasa letih. Saya kembali menyoal diri,

"untuk apa bersusah-susah? Tak ada yang memaksa."

dan akhirnya saya menyedari satu hakikat. Dakwah ini sering menyakitkan dan membuat saya terlantar, tetapi ia juga yang kembali menghidupkan dan membuat saya berlari. To be noted that, saya taklah hebat diuji seperti orang lain yang pernah dihalau, dibasuh dll.

Dan tarbiyah sifatnya menapis. Seperti kisah Talut dan Jalut. Satu perumpaan yang saya simpulkan daripada bacaan dalam buku Al-Aawaiq, Ahmad Ar-rashid,

"Amal yang laju umpama sebuah pusaran. Semakin kuat berpusar, hampas akan terbang keluar dan yang mampan akan tertarik ke dalam"

Jika saya hampas, saya akan disqualified.

Setiap fasa ada tapisannya. Saat menjadi mutarabbi semata lain ujiannya. Masih terasa selfish. Diuji dengan amal fardi (amal ibadah harian), diuji dengan karat jahiliyah yang pernah singgah. Saat menjadi masulah, lain ujiannya. Mungkin ada pada fasa-fasa itu diuji pada ukhwah sekalipun telah bertahun tidur bersama berbantal lengan. Diuji pada keringnya hati, kerana saiz hidangan sepatutnya bertambah bila tenaga semakin banyak diserap (banyak berkerja daripada tarbiyah jiwa).

Dan pada fasa sekarang ini, saya sedang berjinak-jinak dengan,
'Tajdid iman, hamasah dan cinta'

Saya ingin kembali menjadi jiwa muda yang berkobar-kobar (tidaklah tua lagi, masih hingusan lagi dalam dakwah, cuma kadang keletihan terasa tua). Nafas perlu panjang. Jika panjang usia saya, masih lama lagi ombak ini haru saya redah dan saya telah bertekad untuk meredahinya dengan penuh cinta dan bahagia
 =)

4 comments :

hajrunsasuke said...

suka! =)

Puteri said...

doakan ^^

Anonymous said...

I'll be the one who will make sure you'll always on the tract. You'll be mine too..

Puteri said...

anony: saya pernah berjanji dengan seorang sahabat untuk sentiasa mendoakannya. dan dia minta saya doakan agar dia dijauhkan daripada pemabuk UK. ^^

sertakan saya dalam doa