Saturday, April 27, 2013

Wafa dan Sidq pada janji kita

kenang selalu syiar kita, Allahu ghayatuna!

Hajat di hati ingin menyambung post tentang Gaza,
Alangkah tak mampu, lain pula kata-kata.

Semalam dan semalam-semalamnya cuba mengisi masa bersama mereka. Ada yang saya ke asyir untuk ziarah wida, ada yang saya ke Sayeda. Ada yang mengisi masa-masa akhirnya bersama saya dengan meeting akhir bersama, makan mi bandung dan mi goreng basah. Berhenti sebentar daripada hangat PRU, rasa basah dan sejuk dengan genangan air mata yang menanti masa.

Hari ini 27 April 2013 mereka akan pulang ke tanah air. Meneruskan langkah.

Dia kata,
Pertemuan memang diciptakan untuk perpisahan...

Alangkah...
Yang pulang adalah murabbi
Yang pulang adalah teman tetap minggu demi minggu
Yang pulang adalah teman serumah
Yang pulang adalah teman menitis air mata
Yang pulang adalah teman yang kami sama-sama duduk dalam halaqah memintal benang impian buat umah. Sama-sama meluahkan rasa cinta pada ummah.
Teman-teman yang ajar saya perkara-perkara kecil seperti mengakat baju ahli beit, lipat dna simpan dalam alamari adalah perkara besar.
Teman-teman yang ajar saya wajibnyanya qiyammulail secara praktis bukan sekadar kata.
Teman-teman yang ajar saya senyum pada kawan dan orang yang mahu berlawan.
Teman-teman yang berjaya tukar masked face saya kepada many kinds of faces.
Teman-teman yang sama-sama melafazkan janji.

Agamamu
Darah dan dagingmu

Selepas ini segalanya akan berubah. Moga lebih hebat. Bina diri jadi murabbi, saya akan pulang jadi mutarabbi antum.

Tiada apa yang akan memastikan ukhwah dan kasih-sayang ini kekal hingga ke sana. Hanya jika saya dan kamu wafa dan sidq pada janji, kita akan bertemu kembali di jannah.

Allahumma fashad, kami telah berkasih-sayang keranaMu!

No comments :