Monday, November 12, 2012

Bangkit



Kadang-kadang istilah all or none law, tak terpakai.
Kadang-kadang istilah accomplish or do not begin, tak terpakai.
Betapa cita-cita melangit adakalanya menerbangkan aku yang tiada kepak.
Seinci lagi hampir tersembam,
Mujur Allah mentsabatkan langkah
Idea escapisme mula menggodaku

Akhirnya ada kaedah syarak yang mengajar, 
ما لا يدرك كله لا يترك كله
Jika tidak dapat semua, jangan tinggal semua.
Aku bersandar kelegaan...sebentar

Pandanganku tembus di celah dua menara Masjid Nur
Aku kemudiannya menyenarai satu-persatu whishlistku di Mesir
Aku terkadang menggapai-gapai mencari nafas
Ada masa aku rasa ingin duduk di tangga Metro Damerdash dan tak bergerak-gerak
Sekadar memerhati manusia lalu-lalang 
dan aku bakal mencela diriku yang menyerah sebelum berjuang

Ini nota hati, seorang aku yang menghitung baki usia di Mesir tercinta
Aku berhutang seluruh hidupku dengan Mesir serta isinya
Bahkan aku berhutang akhiratku juga.

Aku tidak beriman dengan escapisme
Tidak
Setiap hari adalah hari baru.
Apa yang terlepas bukan rezekiku
Hari ini aku bangkit berjuang lagi!
dan esok, dan esoknya...

No comments :