Monday, August 10, 2009

Amal Al-Asymawi

gambar hiasan




Amal tak berhajat untuk dunia. Dia sudah punya kerjaya dan hatinya telah diserahkan bulat-bulat pada kerjayanya yang satu. Tak akan berpisah hingga ke hujung nyawa. Amal tak hairan pada sijil undang-undang yang digenggamnya. Dirinya telah diserahkan pada jalan Allah dan baitul muslimnya. Amal nekad menjadi sayap serikandi buat Ustaz Munir Dallah.



Ini hanya rumah. Besar, kecil. Amal tak kisah. Amal membenarkan janji Tuhannya. Amal rindu istana di syurga. Al-Arqam Abi Al-Arqam gah kerana rumah. Sebuah rumah menjadi titik asas. Amal rela mewakafkan istananya. Ikhwan Muslimin menjadikan rumah itu tempat perjumpaan, siri-siri perjumpaan demi menyirami jiwa ummah.



12 Februari 1949, gegar kesyahidan seorang imam. As-syahid Hassan Al-Banna telah pergi menemui kekasihnya. Di rumah ini, perlatikkan Hassan Hudaybi sebagai peganti.



Hati Amal tersentuh. Pilu rasanya melihat mujahid-mujahid kecil, anakanda-anakanda syuhada' dan pejuang yang terpenjara. Amal mulakan langkah, sekolah khas untuk mereka diasaskan. Amal wanita penyabar, berjiwa besar, langkah beliau selamanya untuk Allah...



p/s: kisah benar seorang...

No comments :