Thursday, September 11, 2008

Alif, Lam, Mim

video

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan
siang, terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang yang berakal. Mereka yang
mengingati Allah sambil berdiri, duduk dan dalam keadaan berbaring dan mereka
memikirkan penciptaan langit dan bumi seraya berkata “ Ya Tuhan kami, tidaklah
engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, lindungilah kami
dari azab
neraka.”

-Ali Imran: 190-191

Sebelum berangkat ke bumi Mesir, isu Protaz (profesional ustaz) sering juga dijadikan fokus. Mungkin dahulu membayangkan individu-individu seperti al-Farabi, Ibnu sina yang seimbang ilmu dunia dan akhiratnya, ini responnya:

"Tu dalam buku sejarah je! Buat nama kelas kat sekolah...(contoh 5 Ibn Sina)"

"Zaman tu tak da sistem sekolah macam kita"

"Diorang tu belum dijajah sekularisme"

Apa sahaja. Kesimpulannya, IMPOSIBLElah! Namun, seiring kesedaran dan kekreatifan dalam berdakwah, muncul individu berpendidikan sekular namun fikrahnya syumul islami (ntah apa kalimat yang sepatutnya? maaf, kurang periksa). Keberangkatan ke bumi Mesir, aku dapat mengenali individu-individu ini secara real, bukan cerita orang atau daripada mana-mana bahan bacaan. Grad dengan ijazah kedoktoran, al-Quran 30 juzu' dalam dada beserta 10 qiraat. MasyaAllah tabarakallah! Sebagai seorang pelajar junior yang baru melihat dunia luar, sudah pasti aku teruja, kagum dan juga menyimpan azam untuk mencontohi mereka. Bukan aku seorang yer...

Kini, budaya mengambil kelas hafazan, kelas bahasa arab fushah sebagai 'extra class' sudah menjadi kebiasaan. Alhamdulillah. Namun, ya register kelas, bayar yuran, nggak menjadi masalah. Istiqamah itu persoalannya. Mungkin ditengah-tengah jalan sudah ada yang 'bercuti'. Timbul rasa 'letih'. Rasa masa 'dicuri'.

Semuanya berbalik pada niat kan? Sebenarnya tak ada rugi pun budaya ni. Cuma mungkin kita yang cuba merugikan diri sendiri dengan 1000 of excuses. Janganlah jadikan yang senang itu susah. You are not going to miss your class just because you have to attend your extra class. You are not giving any excuse for not revising the lecture because of hafazing the Quran. It's about time management! Buzz, beribu-ribu kali for myself!!! Kadang-kadang gagal juga dalam time management. Bak kata seorang sahabat, kita kena tau apa core bussiness. Memandangkan kami ditaja oleh JPA (tq..tq), jalankanlah tanggungjawab dengan sebaik-baiknya.

Sambil menyelam, minum air. Jangan sampai tersedak, jangan sampai karam.
Kalau mampu, kautlah sekali mutiara-mutiara di dalam.

Moga Allah memudahkan urusan insan-insan yang bercita-cita untuk menjadi pejuang agama...

No comments :