Thursday, September 4, 2008

Ayuha Syabab




‘ Tercatat sudah dalam sejarah, tujuh pemuda yang beriman,
Melarikan diri ke dalam gua, demi menyelamatkan iman’

Bait-bait lagu ashabul kahfi daripada kumpulan Raihan menjentik kelopak mataku yang kian layu. Bayu Fustat bagai membelai-belaiku untuk menyorok di dalam lihaf. Biar kehangatannya bisa membawaku terbang ke Kepala Batas. Letak duduk flexor carpi ulnaris ku amati buat kali terakhir. Ya Allah, mudahkanlah hambamu dalam exam spotting nanti. Menutup buku dengan penuh tawakal setelah usaha.

‘Disangka tidur hanya setahun, rupanya 309 tahun,
Zaman berubah beberapa kurun, di bumi bersejarah Urdu’


Bait-bait ashabul kahfi masih berkumandang. Imaginasiku terangsang, kembara ke zaman pemerintahan Raja Dikyanus yang sombong lagi zalim. Ashabul kahfi, pastilah mereka pemuda yang cukup hebat. Teguh jiwanya, kental imannya hingga berani-berani mereka bersuara di depan pemerintah yang zalim,
“Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi, kami tidak menyeru Tuhan selain Dia. Sesungguhnya jika kami berbuat demikian tentu kami telah mengucapkan perkataan yang sangat jauh dari kebenaran”
- Al-kahfi: 14-

Ku renung mushaf biru dihadapanku. Kitab la raiba fih, masakan cerita pemuda-pemuda berani itu hanya rekaan. Al-Quran membuktikan, pemuda mampu menggegar dunia, menggoncang peradaban. Siapa mampu menafikan keberanian dan kecerdikan Sayidina Ali Karamallhu Wajhah? Keilmuan Sayidatina Aisyah?

Tadabur alam. Langit misr qadimah cerah dihiasi bulan dan bintang. Aku juga pemuda. Sekian banyak keringat ibu ayah, duit cukai rakyat aku terdampar di bumi Kaherah, apa pula sumbanganku? Persis pemuda apa gayaku ini?

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang yang berakal. Mereka yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk dan dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi seraya berkata “ Ya Tuhan kami, tidaklah engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.”
-Ali Imran: 190-191

Pemuda ulul-albab, merasakan kebersamaan Tuhannya dalam setiap nafas, setiap gerak kerja. Ku hitung-hitung diri. Barisan buku anatomi, fisiologi, biochemistry dan histologi kuamati. Bagaimana itu semua mampu menjadikan aku ulul-albab? Mushaf biru sudah ditanganku. Terngiang-ngiang di benakku, isi syarahan seorang senpai sekolah menengahku,

‘Jika kamu ingin dunia, kamu perlukan ilmu,
Jika kamu inginkan akhirat, kamu perlukan ilmu,
Jika kamu inginkan kedua-duanya, kamu perlukan ilmu’
-Hadis Rasulullah S.A.W

Pokoknya ilmu. Ilmu bisa membuat kamu menggengam dunia atau kamu dicengkam. Pastilah berbeza pemuda yang berilmu dan yang tidak. Sejarah sudah berbicara, ulama’ ulung, saintis terunggul. Ibnu sina, Ibnu Rusyd, Az-Zahrawi, Al-Farabi. Dunia bersaksi tiada agama yang selari dengan sains melainkan Islam. Daripada proses kejadian manusia hingga penciptaan bumi, Al-Quran merakamkan segalanya.

Ya benar, jiwa mudaku dikejutkan. Bayu dari Jami’ Amr wal ‘Asr bagai menamparku. Bangkitlah dari lena wahai anak muda. Hadamkanlah kalam-kalam fisiologi bukan sekadar untuk mumtaz. Fahamilah anatomi dirimu untuk mendekati Penciptamu. Amatilah binaan-binaan seni Tuhanmu untuk merawat saudara-saudaramu. Merawat akidah, siasah dan sahsiah.

Siapa yang membuka Constantinople? Siapa yang membela kesucian Al-Quds? Kini, tugas itu milik siapa? Untuk mencapai qawamah Islam, tugas ini harus digalas pemuda.

1) Memindahkan pimpinan umat dari tangan jahiliah ke tangan Islam
2) Pemikiran, perundangan dan akhlak jahiliyah kepada pemikiran, perundangan dan akhlak Islam

- Generasi pemuda dan perubahan-fathi yakan

Aku harus bangkit. Berhenti daripada menjadi umat yang merintih. Bangkitlah wahai pemuda!

No comments :