Tuesday, August 12, 2008

Tugas Siapa?


Saat zaman pramerdeka, isu yang dilaung-laungkan adalah tentang penjajah, raih kedaulatan bumi tercinta. Saat zaman pascamerdeka, isu yang dilaung-laungkan adalah isi kemerdekaan, agar tidak sia-sia. Kita sedar, kemerdekaan itu bukan letak duduknya hanya pada aspek jasadiyah tetapi juga ruhiyah. Imbas kembali, bagaimana dengan kalimah syahadah itu mampu memberi nikmat kemerdekaan buat seorang hamba yang bernama Bilal bin Rabah? Action speak louder than words. Kita boleh berdiskusi apa sahaja tentang penjajahan minda, namun tin kosong itu bunyinya sahaja yang kuat, isinya tiada.

“Tuhan kami adalah Tuhan langit dan bumi, kami tidak menyeru Tuhan selain Dia. Sesungguhnya jika kami berbuat demikian tentu kami telah mengucapkan perkataan yang sangat jauh dari kebenaran”
- Al-kahfi: 14-


Pemuda Al-Kahfi adalah contoh jiwa-jiwa yang memperjuangkan kemerdekaan. Kemerdekaan berakidah dengan akidah yang sahih. Ya, kita tidak dibelenggu dilema ini, namun konsepnya tetap serupa. Kita juga harus berjihad untuk memerdekakan diri daripada jahiliyah. Ilmu, medan jihad kita.

“Sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi, dan pergantian malam dan siang, terdapat tanda-tanda kebesaran Allah bagi orang yang berakal. Mereka yang mengingati Allah sambil berdiri, duduk dan dalam keadaan berbaring dan mereka memikirkan penciptaan langit dan bumi seraya berkata “ Ya Tuhan kami, tidaklah engkau menciptakan semua ini dengan sia-sia. Maha Suci Engkau, lindungilah kami dari azab neraka.”
-Ali Imran: 190-191


Gelarlah diri kita apa sahaja, pejuang? Mujahid? Tentera Allah? It means nothing if you don’t strive for it! Ayuh sahabat sekalian, koreksi diri kita bersama. Pembinaan generasi ulul albab, generasi pejuang Islam bermula daripada diri kita. ‘Tegakkan Islam dalam dirimu, nescaya ia akan tertegak di mana sahaja kamu berada’. Tugas untuk mencapai qawamah Islam itu letaknya dibahu pemuda. Bukan calang-calang pemuda dipilih Allah untuk menggalas tugas itu. Seandainya kita tak mampu mebebaskan Al-Quds, tak mampu mengembalikan Constantinople, usahakan agar Kepala Batas itu merdeka daripada belenggu jahiliyah, dijajah dan dijarah mentaliti songsang. Every men live for two days, his own and his children. Jangan ditunding jari kepada kerajaan, masyarakat, ibu bapa dan apa sahaja proksi yang kita fikirkan bersalah atas penjajahan ini, kerana kita adalah sebahagian daripada kesemua komponen tersebut. Fikir-fikirkan, kita tak mahu menjadi umat yang sekadar merintih. Salam kemerdekaan!

No comments :