Thursday, June 18, 2009

Mau Apa Kamu?

puncak Saina'

Terbang berlegar di langit bumi,
Subuh ke senja tak kenal lelah;
Hati mencari destinasi abadi,
Jalannya tarbiyah tujunya mardhatillah.

Membelek-belek majalah SMAI02, di halaman belakang terhimpun biodata pendek sekian warga SPM02. Daripada foto, nama, alamat, cita-cita hinggalah ke moto hidup, satu ayat yang terlekat di kepala saya (pelajar tingkatan 1 pada waktu itu) moto hidup seorang akh: mengejar mardhatillah (redha Allah). Kalimat mardhatillah itu ‘terlalu basah’ buat saya yang serba jahil (itu yang ingat hingga kini, moga beliau benar-benar maksudkannya dengan hati). Hingga kini, setelah tujuh tahun, ribuan tujuan, moto hidup, visi orang-orang yang saya baca tak sedikit mengatakan : Mencari mardhatillah.


Kenapa mardhatillah?
Apa sahaja yang kita kerjakan pasti ada gol dihadapan. Sedar atau tidak, ada atau sama seperti bola sepak tiada gawang gol. Tanyalah pada siapa jua

“Mau apanya kalian daripada hidup ini?”
Bahagia!”

Ya, mungkin yang dijawabnya banglo di Heliopolis, Ferrari Enzo, Geox, awail di Kuliyyah Tibb Kasr el-Ainy, syahid bertemu Kekasih, tetapi akhirnya yang diinginkan apa? Ada yang fikir bertitle doctor memberi bahagia, ada yang fikir beristeri tiga mendatangkan bahagia. Hinggakan ditanya kenapa mengambil syabu,

“Tension la kak. Nak happy sikit!”


Orang bunuh diri? Nak larikan diri daripada masalah demi secebis bahagia.
Semuanya demi bahagia, cuma cara dan langkahnya berbeza. Ditimbang dengan ilmu, iman mungkin juga nafsu. Penghisap ganja mengejar bahagia, bahagianya sementara. Buruh kasar mengejar bahagia juga? Ya, rezeki yang halal, anak-anak yang soleh. Itu sumber bahagia! Apa kaitannya dengan mardhatillah?
Pernah dengar kisah seorang abid yang melakukan amal ibadah seluruh umurnya, akhirnya dia akan dimasukkan ke syurga bukan kerana amalannya tetapi rahmat Allah. Segala-galanya rahmat dan redha, maka pencari kebahagiaan yang kekal akan berpegang pada kunci ini: redha Allah.

Redha Allah = syurga = bahagia abadi

Kenapa sekarang?

“Aku ingat cuti summer nanti baru nak cover untuk hafazan Quran sikit-sikit.
Sekarang macam tak sempat je”

Siapa jamin kamu hidup sampai cuti summer? Klise, orang muda tangguh taubat sampai lepas pencen. Baru nak kenal jalan pergi masjid, pergi surau. Alhamdullilah, tapi siapa jamin? Iktibar di depan mata.

Exam
Apabila kertas soalan English 1119 diedarkan, saya ada satu konsep: gain mark, less error. Kelemahan saya spelling, kelebihan saya idioms. Kurangkan perkataan bombastic yang saya selalu confuse double L atau huruf e atau o. Tambahkan idioms dan proverb. Seandainya markah saya ditolak here and there kerana spelling error yang tak perasan, sekurang-kurangnya markah proverb akan cover markah yang ditolak… It is a game for wiseman. Seandainya sedar diri tak mungkin tak buat dosa, kenapa tidak cover careless mistake (dosa yang terbuat) itu dengan pahala sunat?

Soalan psychology ada 5 essay, sila jawab 4. Soalan yang akan digugurkan pastinya

  • Tak tahu jawapan atau
  • Ragu-ragu atau
  • Lebih yakin untuk jawab soalan lain

Kenapa nak jawab dengan jawapan yang comfirm salah andai dah tahu? Apabila Al-quran kata biru mengapa nak diwarnakan kuning? As-sunnah kata bujur mengapa dibentukkan segi tiga? This is life you live. A smart one would always learn and think.

Tujuan hidup --> cara hidup
Saya nak masak tomyam yang masam: lebih limau/cuka
Saya tak suka tomyam pedas: kurang shattah
Saya suka kuah tomyam : lebih air
Saya nak mardhatillah : ???
Sejelas apa kamu pada destinasi akhir, sejelas itu kamu pada jalan hidup. Bina bahagia kekal dengan apa yang ada ditangan sekarang. Tiada nanti-nanti, kerana

perindu syahid mengintai syurga dalam tidur, gurau dan berkerja.

5 comments :

Umairah. said...

suka posting nie. :)
btul2, dlu slalu guna mardhatillah.. wpun dri tak bpe phm, still gna jgk..
tp, bla dah lama blajar, mkn hr mkn realize, herm..hebat trbiyah dr Allah..
kalau Dia inginkan kita ke arah kbaikan, insyaALLAH, kita akan terhala ke arah itu..apapun, kita yg hrus b'usaha utk ke arahNya.. :)

mira, salam juang. all the best utk paper strusnya. Allah ma'aki daiman. ameen.

Puteri said...

teringat kalau bahas/pidato/syarahan suka sangat perkataan yang ada sasi-sasi kt belakang...globalisasi, nasionalisasi. kefahaman bukan diukur dgn apa yang ada dizahirkan semata kan umy?

mizstrawberry said...

wah!! syabas ukhti, penulisan yang bagus. Keep it up :)

Anonymous said...

mira, ana betul2 bangga dgn nti..mantap!!! teruskn perjuangan..kita x blh berlengah kan?? ayuh, mari kita sama2 truskn perjuangan...
umy, kinah pon rasa camtu jgak...dok guna perkataan mardhotillah, tp kefahaman x la sgt..btw,umy, nnt klu dah wat blog baru gtau ek..wslm

laila_annafisah

Puteri said...

Jazakillah. Saya dalam keadaan yang sedar, bahawa ruang pembaikan dan perubahan sangat luas, mohon doa dan kritik bina. Uhibukum fillah..