Sunday, November 30, 2008

Katakan TAK NAK pada RM9 780 407.98


This could be the most ridiculous statement. Who would hands off to that millions of money? Goes banana, am I?

Sedar atau tak, dah beribu kali sebenarnya kita kata TAK NAK. Dah beribu kali kita tolak tawaran giga mega seperti ini. Mungkin kita bukan sahaja tolak tawaran RM9780407.98, mungkin kita adalah insan-insan yang ‘goes banana’ sebab pernah tolak tawaran oksigen untuk bernafas, glukosa untuk tenaga, daya geseran untuk berjalan, cahaya matahari dan pelbagai tawaran yang superhebat!

Tak percaya? Rewind balik.

“Hafiz, aku tak dapat tolong kau pindah rumahlah. Hari ini aku ada hal penting.”
[kena pergi CC untuk download Blue Code].


“Ain, sorry sangat tak dapat temankan kamu pergi kelas malam ni. Saya nak
study.” [tak nak pergi sebab tak suka dengar ceramah]


“Kak, sy x dapat join SC akk cuz x sedia. Sorry” [hantar sms sebab tak ada
alasan konkrit]


Semua ini, adalah tawaran. In fact, a superb one. Lebih bernilai daripada RM9780407.98! Tawaran yang menjanjikan kelazatan dan kenikmatan tanpa batas. Minuman bak sungai-sungai yang mengalir tiada penghujung. Al-Kasr daripada lu’lu’ dan marjan. You need it more than you need oxygen, more than a kedney. H.I.D.A.Y.A.H!

Bukan Hidayah bt Malek atau Lyanna Hidayah Akmal. Bukan. Hidayah Allah! Konklusinya, kita ibarat berkata, “Oops sorry, saya tak bersedia untuk terima hidayah, aren’t we?" Hidayah ada dalam pelbagai bentuk dan rupa. Mungkin yang sering dirasaai ialah lintasan hati untuk membuat kebaikan. Seperti tergerak hati nak bersedekah, angkat sejadah di masjid dan tolong mak cik tua angkat barang. Namun, sedar atau tak, kita kadang-kadang take forgranted sampai ada ketika menafikan gerak hati itu. AWAS! Itu mungkin petanda hati yang mati. Qalb mayit…


Berdasarkan sabda Rasulullah S.A.W, dosa itu ialah apabila kamu melakukannya, kamu rasa gelisah dan berharap tiada sesiapa tahu tentangnya. Apa ertinya, apabila manusia sudah tidak takut lagi dengan dosa dan mencanang-canangkan di khalayak ramai? Contoh, merokok di tengah jalan? Bermegah-megah dengan baju baru yang tak menutup aurat? Ibarat, seorang pembunuh yang mengumumkan pembunuhannya atau pencuri mewarwarkan pencuriannya! (minta kita semua dilindungi Allah) Apa sudah berlaku pada fitrah mereka? Terbalik…tidak, mereka ‘menebalikkan’ fitrah mereka sendiri! Hingga terhijab hidayah dan petunjuk Allah.

Hargailah setiap lintasan kebaikan dalam hati kerana kita tak tahu bila saat dan ketikanya ia datang. Dan apabila ia pergi, tak akan kembali. Tak perlu bertangguh dalam melakukan kebaikan, even it’s small, it means a lot! Carilah hidayah ya!

No comments :