Saturday, November 15, 2008

Fake it till ya make it!




“Bukan aku tak nak join usrah kau tu. Tapi, aku ni lain sikitla. Aku tak boleh
nak hipokrit. Afterall this is me”


Dialog ini terlalu biasa dan respon klise untuk menolak sesuatu yang baik dengan cara yang ‘sopan’ dan ‘separa tak bersalah’. Akhirnya insan yang tak sudi untuk hipokrit dan berkompromi dengan perkara yang baik ini, meneruskan hidupnya dengan hipokrasi- menutup mata dan hati, mungkin juga telinga.

Fitrah makhluk, sebaik-baik makhluk yang dijadikan Allah, manusia ini adalah cintakan kebaikan. Even you’re the cruelest and ‘heartless’ person in the whole universe, u wouldn’t smile when u’re back-stabbed, lied. Itu namanya fitrah dan seandainya seseorang itu berpaling daripada fitrah, mungkin boleh x-ray hati dan belah dada. There’s something wrong with a thing called qalb. Dalam satu liqa’, ada seorang ukhti sampaikan kalimah taujihiyah tentang al-qalb. Hati ini ada tiga jenis:



Qalb sihah- hati yang sihat, sentiasa taqarub ila Allah.
Qalb maridh- hati
yang sakit, hidupnya diselang-seli dengan iman dan dosa. Sekejap qawi sekejap
futur. Pagi beriman, petang penuh maksiat.
Qalb mayit- hati yang mati,
sentiasa berpaling daripada kebaikan.

Saya dan juga kamu. Kita sendiri boleh ukur level ‘Indeks Kesihatan Hati (IKH)’. Adakah mumtaz? Ada kekurangan enzim ke? Atau hampir mencecah tahap liver cirrhosis?
Al-wiqayah khairu minal ‘ilaj. Prevention is better than cure.

Apa sekalipun tahap IKH yang kita hadapi, chronic ataupun acute, selagi jantung masih berdegup, selagi ada karbon dioksida yang keluar daripada hembusan nafas, sentiasalah yakin bahawa pintu hospital masih terbuka. Rawat penyakit kita sebelum lebih buruk.
Haruslah kita ingat sesungguhnya tiada penyakit yang sembuh tanpa izin Allah dan segala ketentuan Allah itu berlaku dengan sunatullah.
Seperti seorang pesakit, ada ikhtiar yang perlu diusahakan untuk mendapat rawatan. Even satnding beside him, a super-excellent doctor prescribing the most effective medicine in the entire whole world, it would be meaningless if :
1. dia tak nak buka mulut
2. dia tak nak telan ubat
3. dia buat-buat tidur ketika jururawat datang dll.
Dengan analogi ini, sedarlah untuk mengangkat sebuah buku, bukan menggunakan mulut atau mata tetapi tangan.

You have to fake it to make it. Ketika mula-mula menetap di Fustat, terpaksa menaiki dua buah/ jenis kenderaan setiap hari. Pergi balik, jadi empat. Macam susah. Selepas setahun, ma fisy musykilah. Macam mencuci kerak nasi dalam periuk. Lapisan atas terasa keras, namun lama-kelamaan terasa lembut dan semakin mudah.

Andai pertama kali bangun qiamulail, tak perlulah kata mengantuk (kecuali dia memang tak mengantuk kerana sympathetic attack) kerana orang yang dah berkali-kali bangun pun ada juga rasa mengantuk. Namun, ada kemanisannya di situ. Katakanlah kamu diajak pergi ke suatu majlis ta’lim. Malasnya nak pergi, tapi macam mana ni? Tak sampai hati nak tolak ajakan kawan. Daripada berkata,


“sorry sangat, aku kena jaga anak kucing malam ni. Lagipun nanti tak ikhlaslah.
Kitakan kena belajar kerana Allah. Nanti bila aku dah ready, kau tak ajak pun
aku pergi”
Mungkin ada baiknya kita kata sendiri pada diri sendiri yang
sangat disayangi ini,
“Malasnya nak pergi. Tapi ni benda baik. Pergi je lah.
Sekalipun tak ikhlas nak belajar, anggap ajalah nak menggembirakan hati kawan.
Dapat pahala juga kan?”


Hidayah itu perlu dicari, yaaiyuhal ashabi. We’ve learn this in Pendidikan Al-Quran dan As-Sunnah tingkatan empat. Oleh sebab itu kita diajar untuk berdoa dan meminta daripada Allah. Kita tak akan tahu bila saatnya hidayah Allah akan melimpah ke hati. Sekalipun melangkah kaki ke majlis ta’lim dengan ‘niat yang salah’, mungkin hipokrasi dan kompromi inilah yang akan menjadi bibit-bibit cinta kita kepada hidayah Allah. We never know! Usaha memaksa diri untuk melakukan amal juga adalah usaha mencari hidayah. Namun sentiasalah berdoa pada Allah agar dibukakan hati dan setelah faking belajarlah pelajaran seterusnya iaitu…tajdid niat! Semoga usaha yang kecil, dipandang Allah.

No comments :