Monday, June 30, 2014

Doa untuk kita

Doa mereka kepada Jesus untuk kita


Mendoakan hidayah untuk muslim dan not yet muslim.


1. Ramadhan adalah bulan barakah dan kita dianjurkan untuk memperbanyakkan doa.

2. Sepertimana para Kristian dalam web ini mengasihani saya, dan muslim Malaysia dan manusia keseluruhannya dengan doa mereka:

* Pray for the political leaders of Malaysia that as they serve their people, God would give them wisdom and enable them to lead their nation in justice.
* Pray for the church to be bold and courageous, that fear would not be their hindrance in sharing the Gospel, in the midst of the current persecution.
* Pray that the Muslim Malays would have a revelation of the death and resurrection of Jesus Christ. The risen Christ will help them turn from the things that would bring destructive influences into their lives.
* Pray for the younger generation to find their place and role in society. Pray for employment opportunities and for them to have hope in the future.
* Pray for wisdom and guidance for the National Evangelical Christian Fellowship (NECF) in Malaysia.


lebih wajarnya untuk umat Islam mendoakan hidayah buat mereka. Link ini adalah satu renungan untuk kita manfaatkan ruang Ramadhan ini untuk tidak pentingkan diri sendiri dan mendoakan hidayah kepada orang lain.

3. Harus pada hukumnya seperti yang ditulis imam Al Bukhari dalam:

بَابُ الدُّعَاءِ لِلْمُشْرِكِينَ بِالْهُدَى لِيَتَأَلَّفَهُمْ

Ertinya : bab berdoa untuk orang kafir musyrik untuk mendapat hidayah agar dijinakkan hati mereka.

berpandukan hadis ar-rasul SAW:

فَقَالَ : إِنَّ دَوْسًا قَدْ عَصَتْ وَأَبَتْ ، فَادْعُ اللَّهَ عَلَيْهِمْ ، فَقَالَ : اللَّهُمَّ اهْدِ دَوْسًا وَأْتِ بِهِمْ

Ertinya : Seorang sahabat telah datang kepada Nabi lalu berkata : Sesungguhnya seorang dari Dausan (nama kelaurga) telah derhaka dan enggan (masuk Islam), tolonglah doakan kepada Allah untuknya. Lalu Nabi berdoa : "Ya Allah berikanlah hidayah buat lelaki dari ahli keluarga Dausan itu dan bawakanlah dia kepada kami (Riwayat Al-Bukhari, no 2779 & Muslim)

rujukan, dalil-dalil dan penerangan lanjut: http://zaharuddin.net/fiqh-ibadah/950-doa-untuk-bukan-islam-ketika-khutbah-a-bersin.html

4. Dakwah diserikan dengan pelbagai wasilah. Dengan hujah dan penerangan, mempertahankan perlembagaan yang pro Islam, mempertahankan sejarah bangsa muslim dan juga berDOA!

5. Mereka ada hak untuk 'berdakwah' (jika bukan berpusat di Malaysia. Di Malaysia kita ada perlembagaan). Banyak yang kita para duat perlu belajar daripada sebaris link ini. Saya tidak prejudis atau paranoid. Kita bersaing untuk tegakkan kalimah Allah atas muka bumi.

6. Salam ramadhan dan kasih sayang buat semua pencari hidayah Allah. Moga ditemukan dan dianugerahkan manisnya SYAHADAH.

7. Salam perjuangan buat muslim amil yang beriman dengan syahadah dan kepentingan menyebarkan SYAHADAH.

No comments :