Friday, May 15, 2009

A, B, C



Entri kali ini didedikasikan khas untuk diri sendiri…sebagai inzar dan untuk yang membaca juga. Persoalan dan peringatan.


“ Wahai orang-orang beriman, mengapa kamu mengatakan sesuatu yang tak kamu tak kerjakan? Itu sangatlah dibenci Allah jika kamu mengatakan apa yang tak kamu kerjakan”
As-shof: 2 dan 3

Cakap tak serupa bikin? Kenapa awal-awal lagi saya katakan entri ini khas untuk diri saya?
Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, blog-blog persendirian muncul bagai cendawan tumbuh lepas hujan, atau kalau di Mesir, bagai lalat muncul selepas musim sejuk! Kalau ketika zaman sekolahnya saya ini, Friendster tu sangatlah popular (sekarang masih lagi ke?). Masing-masing nak buka akaun Friendster. Sekarang, masing-masing nak buat blog. Orang buat blog, dia pun nak buat juga!

Sebelum ini, blog atau website terhad, untuk tujuan pemasaran, perkongsian ilmiah dan perhubungan. Dek kerana perkembangan teknologi yang pesat lagi murah dan kadang-kala percuma fungsi web dikembangkan. Ada pros and cons! Bukan ini yang saya nak kongsikan.
Setiap penulis ada hadaf dan objektif tak kiralah penulis buku, makalah, cerpen, berita. Semoga dengannya pembaca mendapat manfaat dan menjadi medan penyebaran ilmu. Pahala berganda dan memenuhi salah satu muwasafat tarbiyah: nafii'un li ghairih (bermanfaat untuk orang lain). Dalam keadaan semasa penulisan blog juga memenuhi tuntutan dakwah kreatif. Saya sendiri ada blog favourite.
Mencipta identiti. Menulis blog sebagai trend? Katakanlah dia nak dikenali sebagai peminat ahlawy – letak poster ahlawy besar-besar atau seorang yang so called cool- ada gaya bahasa tersendiri atau seorang yang alim lagi thiqah dan macam-macam lagi. Sesiapa pun boleh menjadi sehebat-hebat pelakon atau sejujur-jujur manusia. Kalau sekadar menulis, sesiapa pun boleh menulis!
Seperti saya katakan awal-awal lagi, entri ini menampar saya sendiri,

“Sila luruskan niat kamu!”.
Ayat al-Quran yang saya kemukakan awal-awal tadi, kata-kata ini:
telinga ini lebih hampir dengan mulut yang berkata-kata.
Bimbang kan? Setiap huruf dan kata dikira. Kalau entri itu 100 huruf, semuanya dikira samada bermanfaat atau tidak. Bimbang lagi, bimbang jika hanya ibarat tin kosong. Bunyi saja bising, amal kosong. Kepala besar, badan kecil!
Diri ini jauh dari sempurna, moga setiap apa yang saya kongsikan dapat tasyji’ dan remind diri saya sendiri untuk lakukannya.
Fal nabda' bi anfusina!
Proses menulis adalah proses berfikir, ini antara hadaf saya menulis.
Akhirnya tolong doakan:
1. Saya diluruskan niat
2. Amalkan
3. Doakan pelajar perubatan preclinical Kasr Al-Ainy yang akan menduduki imtihan minggu hadapan. Mumtaz biiznillah.

2 comments :

Anonymous said...

salam
mira..cmna exam physio tadi??hm..bila baca entri ni, mmg sungguh2 aku terasa..jzkk ats peringatan yg sgt2 berguna ni..doakn kita sm2 tsabit d jalan ni =) & doakan jgak kemunculan blog aku atas niat yg suci..hehehe..

laila_annafisah

Puteri said...

laila...tqla sudi 'menegur'. nanti komen2 baru akan direply yerk...