Monday, March 28, 2016

Doa

google
Dari zaman student universiti, dah menjadi satu habit, saya jarang bagitahu apa yang sedang saya kejar tetapi ayat favourite saya, "Doakan saya."

Sampai satu ketika murabbi saya balas, "Sendiri doa yang penting!"

Betullah. Kadang-kadang kita lebih meminta doa orang lain instead kita yang sendiri bersungguh-sungguh doa. Ini juga suatu usaha.

Sampai hari ini habit ni masih berterusan. Saya percaya yang kita semua perlu berusaha tetapi saya sangat percaya Allah boleh ubah 0.1% to 100%. Orang lain tak boleh bantu saya untuk berusaha tetapi boleh bantu angkat tangan dan berdoa untuk saya.

Saya berterima kasih pada Allah atas titik-titik lemah yang Dia ulang-ulang ingatkan pada saya, saya jadi mudah menerima kesalahan orang lain. Memang kadang-kadang saya marah tetapi saya tak judge forever and ever. Kecuali kesalahan moral, menipu, tikam belakang dll.

Berdoalah untuk hidup dunia dan akhiratmu. Berdoalah juga buat orang-orang yang engkau sayang. Sahabat dan guru-gurumu. Doakan hidayah melimpah hidupnya. Ini hadiah yang sangat berharga dan sweet sekalipun dia tak tahu. Hadiah yang murah dan ikhlas. Doalah, doalah.


No comments :