Monday, January 30, 2012

Menatap Dia

Bila kita putar cerita lama
Aku sudah tak kenal siapa
Mungkin aku tak pernah mengenal
Itu hanya intuisi

Mujur aku masih kenal diri
Jumpa Tuhan
Aku ingat mati
Jumpa jalan untuk aku lari
Menjejak syurga
Bertemu dia

Tiada kebetulan
yang ada hanya betul
malah perancangan Tuhan ajaib tepat
Yang disuka malah menenggelamkan
Iman tak bangkit yang ada hanya angan
Jiwa yang kecil tak ubah seperti budak hingusan
Merengek-rengek mahukan ais krim
Sedang nasi ayam lumayan enak lagi berkhasiat

Apabila dunia dibangkaikan akhirat
Aku penjara angan-angan lampau
kerana aku temui cita-cita 
menatap Dia
hanya Dia

p/s: Masih al-qiyamah menjadi inspirasi. Sungguh Islam dan Jahiliyyah tak akan duduk semeja, apatah lagi berumah tangga. Bagai air dengan minyak.

Mode: Muqadimah

No comments :